W trzecim kwartale przyszłego roku ma być gotowy pierwszy fragment czeskiej drogi D11 przy granicy z Polską – tak deklarują nasi południowi sąsiedzi. Trasa ma się połączyć z drogą ekspresową S3 kończącej się w Lubawce.
Droga D11 ma kluczowe znaczenie dla możliwości przekraczania granicy polsko-czeskiej drogą szybkiego ruchu. Stanowi kontynuację drogi ekspresowej S3, która po polskiej stronie została już wybudowana – przygraniczny odcinek Kamienna Góra – Lubawka został oddany do ruchu pod koniec września 2023 roku. Kierowcy korzystają jednak na razie tylko z odcinka kończącego się na węźle Lubawka. Ostatni fragment prowadzący do samej granicy czeka aż inwestycję po swojej stronie zakończą Czesi. Chodzi o to, by ruch między państwami miał kontynuację w postaci drogi o zbliżonych parametrach.
D11 w Czechach jest w trakcie realizacji. W ubiegłym tygodniu przedstawiciele m.in. polskiej i czeskiej administracji drogowej spotkali się, by porozmawiać na temat infrastruktury łączącej oba kraje. Jak przekazano w komunikacie po spotkaniu, Czesi deklarują, że budowa pierwszego fragmentu autostrady D11 - od granicy państwa do Kralovca - zakończy się w III kw. 2026 r. Wtedy też będzie możliwe przekroczenie granicy drogą ekspresową S3, tym samym poprawi się sytuacja w Lubawce, gdzie obecnie kumuluje się ruch z ekspresowej trójki.
Wyświetl większą mapę
Cały, pierwszy realizowany odcinek D3 w Czechach ma 21 km – zaczyna się na granicy i kończy w Trutnovie. Jego budowa ruszyła jesienią ub. roku, a za realizację odpowiada konsorcjum MI Roads, Doprastav, Metrostav, Subterra oraz Duna Aszfalt. Zakończenie całości prac zapowiadane jest na rok 2028.
Do rozpoczęcia budowy szykowany jest także kolejny odcinek Jaromer – Trutnov o długości niespełna 20 km. Obecnie trwają prace archeologiczne, szef czeskiej agencji budowy dróg Radek Mátl zapowiadał niedawno, że prace budowlane ruszą w grudniu.
Droga ekspresowa S3 wraz z jej kontynuacją w postaci D11 to jeden z kluczowych szlaków komunikacyjnych łączących porty morskie nad Bałtykiem z południem Europy. Po stronie polskiej ekspresowa trójka jest już wybudowana niemal na terenie całego kraju – w realizacji pozostają jeszcze tylko odcinki w pobliżu Świnoujścia.